Thursday, November 6, 2008

BBQ ribs with lamb shanks sauce




BBQ Ribs

Rusok Lembu/kambing
Herba kering Rosemary
Herba kering Thyme
Bawang putih
Lada hitam
Garam

Semua bahan ini ditumbuk kasar dan dilumurkan pada rusuk lembu. Bungkus rusuk dalam aluminium foil, bakar dalam oven selama 4-5 jam dengan suhu 180 darjah celcius.


Sos Lamb Shank

5 tangkai daun ketumbar
5 biji bawang Jepun
5 biji lobak merah
6 ulas bawang putih
3 batang seleri
Daun herba Rosemary dicincang halus
Daun herba Thymes dicincang halus
5 helai bayleaf
200g tomato puri
500g tomato pronto
1 biji Kulit Lemon (dirampai halus)
4½ cawan jus anggur
3 sudu makan serbuk gravy ayam
2 sudu makan serbuk stok lembu
3 sudu makan lada hitam
4 ketul Lamb Shing (kaki kambing) - (atau rusok)
4 sudu makan serbuk pati ayam
2 sudu makan rempah kari daging
125g mentega (olive oil pun boleh)

Cara:

Seleri, lobak merah dan bawang Jepun dipotong dadu. Bawang putih dititik. Cincang rosemary and thimes dirampaikan sehalusnya dan digorengkan didalam minyak zaitun(butter) dan dilepaskan daun bayleaf. Masukkan sekali lada hitam dan ketumbar sampai harum dan masukkan bahan-bahan yang didadu halus tadi.

Gorengkan tomato puri sampai naik minyak barulah masukkan pronto, didih dan masukkan serbuk kari daging, serbuk stok lembu.
Serbuk gravy ayam dimasukkan ke dalam mangkuk dan digaul rata sehingga sebati dan kemudian masukkan air sejuk dan diletak ke tepi.

Lamb shing digaulkan dengan herba thymes dan rosemary yang dicincang halus. Masukkan lada hitam dan garam secukup rasa. Goreng untuk mendapatkan warna supaya daging tidak hancur apabila ia dimasukkan ke dalam ketuhar.

Goreng sehingga mendapat warna keemas-emasan (3/4 masak). Pastikan digoreng dengan api yang kecil. Campurkan dengan kuah yang mula-mula dimasak. Letakkan didalam dulang pembakar yang dibalut dengan aluminium foil dan masak dalam ketuhar selama 30 - 45 minit. Taburkan sekali kulit lemon dan masukkan daun pasli.

No comments: